Ontwikkeling volgen
Op basisschool De Oostpoort bieden wij de kinderen goed onderwijs op grond van hun onderwijsbehoeften. Op basis van observaties, toets resultaten, informatie van thuis en eventueel informatie van externen verzamelen wij de benodigde kennis om onze kinderen in hun onderwijsbehoeften te kunnen voorzien. Hierbij gaan we vooral uit van de mogelijkheden van het kind:
- Wat heeft het kind nodig om bepaalde doelen te bereiken?
- Welke aanpak heeft een positief effect?
Dit noemen wij handelingsgericht werken.
Ook werken wij doelgericht. De leerkracht stelt samen met de kinderen voor een periode de doelen vast en zij volgen samen of en hoe de doelen worden behaald. De doelen zijn vastgelegd in de methodes en leerlijnen. Alle leerlinggegevens worden veilig bewaard in ons leerlingvolgsysteem.
Twee keer per jaar geeft de leerkracht de resultaten weer in een rapport. De kinderen in de bovenbouw houden ook zelf een portfolio bij van hun resultaten.
Wanneer de resultaten van een kind achterblijven, biedt de stamgroepleider samen met ouders en groepsgenoten hulp op maat aan. Of we zetten individuele hulp in van onze RT stamgroepleider of onderwijsassistent. Dat kan op alle aspecten van leren en ontwikkeling plaatsvinden.
Wanneer ook dit niet het gewenste resultaat heeft, bespreken we de onderwijsbehoeften samen in ons zorgteam: de stamgroepleider, de intern begeleider, onze vaste medewerker van Delft Support en de ouders. Indien nodig roepen we de hulp in van deskundigen waarbij het samenwerkingsverband PPO Delflanden en Delft Support onze vaste partners zijn. Soms verwijzen we het kind naar een externe hulpverlener of biedt een van onze eigen specialisten hulp aan.
Voor het kind wordt een individueel handelingsplan (IHP) opgesteld, wanneer we de verwachting hebben dat het kind de minimale einddoelen van de basisschool niet gaat halen. De aanpak van specifieke onderwijsbehoeften zoals bijvoorbeeld dyslexie hebben wij vastgelegd in een protocol.
Passend onderwijs
Alle kinderen verdienen een passende plek in het onderwijs. Alle kinderen hebben recht op onderwijs dat hen uitdaagt en rekening houdt met een beperking.
In ons schoolondersteuningsprofiel staat beschreven welke onderwijsondersteuning wij kunnen bieden.
Deze hulp – afgestemd op het individuele kind – is voornamelijk in de klas aanwezig door middel van de begeleiding en extra aandacht van de stamgroepleider of met ondersteuning van experts.
Indien we als school niet de hulp kunnen bieden die het kind nodig heeft, gaan wij in goed overleg met u, de ouders en experts op zoek naar passende hulp of een passende onderwijsplek voor uw kind. Verwijzing naar een speciale school voor basisonderwijs of speciaal onderwijs kan dan een oplossing zijn.