Onderwijs
Totaal onderwijs
Het Jenaplanonderwijs richt zich op de totale ontwikkeling van een kind. Het beperkt zich dus niet alleen tot taal en rekenen. De maatschappij vraagt ook meer dan alleen kennis vandaag de dag. Op basisschool De Oostpoort werken we daarom ook aan de volgende vaardigheden, de zogenaamde 21st century skills:
- het goed kunnen communiceren
- het om kunnen gaan met verschillen tussen mensen
- het kunnen aangaan van relaties, samenwerken
- kritisch denken
- het oplossen van een probleem
Op onze school verbinden we alle vakken met elkaar en bieden zo betekenisvol, geïntegreerd onderwijs binnen gesprek, werk, spel en viering.
Wat vinden wij nog meer belangrijk in ons onderwijs?
Sociaal-emotioneel
Kinderen die Jenaplanonderwijs gevolgd hebben vallen op sociaal-emotioneel gebied positief op. Ze uiten zich makkelijker en durven zichzelf goed te presenteren. Een voorstelling of presentatie geven is geen probleem. Dit leren ze vanaf de eerste week door de weeksluitingen, het geven van presentaties en het regelmatig deelnemen aan kringgesprekken.
Zelf leren denken
Op onze school werken we met wereldoriëntatieprojecten. Daarbij gaat het met name om het prikkelen van de nieuwsgierigheid, hoe te leren (het proces), het kritisch denken, informatie opzoeken en presenteren. Bij de start van een project stellen de kinderen altijd hun eigen vragen over het onderwerp.
Om ons onderwijs kleur te geven, gebruiken wij de volgende werkvormen:
- De fiets van Jansen; lees meer >>
- Verhalend ontwerp;
- Het op velerlei manieren presenteren, zoals:
- samen een muurkrant maken met informatie over een bepaald onderwerp;
- een quiz bedenken;
- een voorstelling of ontwerp;
- een afsluitend spel.
- Het eigen project presenteren of de kijkkring;
- Een eigen verslag.
Weekplan
Onze kinderen maken zelf hun weekplanning. Onder toezicht van de leerkracht, natuurlijk. Zo kunnen ze zelf indelen welke taak ze wanneer in de week willen doen. Het zelf plannen van werk krijgen ze dus al vroeg in de vingers. Zelfs bij kleuters is er al keuzevrijheid gedurende een aantal momenten in de week. Op het planbord mogen onze jongste leerlingen dan zelf kiezen waar ze zin in hebben. Aan de andere kant leren ze ook dat wanneer sommige activiteiten vol zijn, ze voor iets anders zullen moeten kiezen.
In de bovenbouw plannen de kinderen niet alleen hun werk maar ook hun doelen. Daarbij leren ze zichzelf de volgende vragen te stellen: Wat ga ik leren en heb ik daarvoor instructie nodig? In hun portfolio kunnen ze vastleggen wat voor hun heel bijzonder was. Onze kinderen zijn altijd erg trots op wat ze hebben bereikt. En wij zijn ook heel erg trots op hen!
Samen
Onze kinderen werken en leren vaak samen. Dan kun je verder, durf je meer, leer je hulp geven en vragen. Wanneer een kind dat nodig heeft, krijg je een maatje uit je eigen groep of uit een hogere groep. Het oudere kind helpt het jongere kind. Zo leest het oudere kind soms samen met het jongere kind of begeleiden onze oudsten de kleintjes bij uitjes. Zo leert iedereen naar elkaar omkijken en samenwerken.
Wat we ook samen graag doen is het vieren van onze successen, net als het delen van wat we hebben geleerd. Dit doen we tijdens de vieringen op vrijdag. Zo leren onze kinderen ook weer presenteren voor een grote groep. En dat is elke keer weer prachtig om te zien!
Basis
Al die mooie skills als samenwerken en zelf keuzes maken zijn prachtig, maar het helpt kinderen niet verder als de basis niet op orde is. In de stamgroep werken wij met de kinderen doelgericht aan taal, rekenen en lezen. Waar we kunnen, bieden we dat betekenisvol aan. We gebruiken als basis methodes en werkboekjes behorende bij de methodes. Zelf je werk maken is echter heel iets anders dan zelfverantwoordelijk leren. Wij stimuleren kinderen zelf hun doelen te bepalen en na te denken over dat wat zij nodig hebben om hun doelen te bereiken. Daarbinnen zien wij grote verschillen en dat is mooi, want ieder kind is uniek. Kinderen kunnen meer leren met uitdagende materialen, Meesterwerk,een uitdagend project of een techniekopdracht.
Hebben kinderen meer hulp nodig? Dan krijgen ze die van een maatje, van de stamgroepleider of van onze RT leerkracht.
Portfolio
Eigenaarschap. Eén van de waarden die we hoog hebben staan op onze basisschool. We leren kinderen al van jongs af aan om waarde te hechten aan hun eigen leerproces. Zelf nakijken hoort daar bijvoorbeeld bij, maar ook het gesprek in de groep over hoe het leren gaat. We zijn er veel mee bezig. Het portfolio is een middel dat we inzetten om kinderen bewust te maken van hun eigen leerdoelen, deze op papier te zetten en gemotiveerd te raken om die doelen te gaan bereiken.
Met Social Schools Portfolio hebben we een mooi middel in handen waarmee het portfolio een moderne look & feel krijgt. Onze kinderen stellen zelf doelen binnen de vijf gebieden die wij ze aanreiken: rekenen, taal & spelling, wereldoriëntatie, creatief en persoonlijk. Ze kunnen foto’s, filmpjes en verhalen gemakkelijk delen op hun eigen werkblad. Als ouder kun je op deze manier meegenieten van wat er op school gebeurt en hierop een reactie geven. We moedigen het (thuis)gebruik ervan aan en helpen graag op deze manier mee met het vastleggen van mooie herinneringen. Wij krijgen regelmatig van onze ouders te horen hoe blij ze zijn met dit waardevolle medium.
Resultaten
Elk jaar worden de scores van elke school afgezet tegen het landelijke gemiddelde. De onafhankelijke stichting Kennisnet verzamelt de data van scholen en deelt deze op hun website Scholen op de Kaart. Bekijk hier de pagina van De Oostpoort.